Khamis, 18 April 2013

iNdAhNya PeRsAhAbATaN


Mencari teman untuk dijadikan sahabat mudah, tetapi mempertahankannya tidak mudah. Dalam melayari kehidupan, jika dihitung terlalu ramai yang bergelar sahabat yang keluar masuk dalam kehidupan kita. Ada yang melintas dalam segmen singkat, namun ia cukup membekas dihati. Tidak terkecuali, kita juga sering kehilangan sahabat yang pernah mewarnai kehidupan kita.

A friend in need is a friend indeed. Begitulah sahabat yang baik…harus sedia untuk memaafkan. Saling memaafkan adalah perkara peting dalam persahabatan namun, sering kita lupa. Jangan enggan memaafkan sahabat yang telah mengakui kesalahan dan telah memeinta maaf. Ambillah waktu sejenak untuk mengenang dia yang pernah hadir dalam hidup kita. Kenangkan seluruh kebaikannya serta kebaikan yang tersembunyi disebalik perasaan kecewa itu. Bahkan tak ada salahnya jika u all mengenang seketika sahabat yang mungkin kini u all telah anggap sebagai musuh atau pengkhianat.

Ketika seorang sahabat telah melukai, cara terbaik yang harus dilakukan adalah menulisnya diatas pasir agar angin maaf datang berhembus dan menghapuskan tulisan tersebut. Manakala apabila sesuatu yang indah atau pun sweet terjadi dalam persahabatan, kita harus memahatnya diatas batu hati kita supaya tak kan pernah hilang dan terpadam semua memori itu sekalipun ditiup angin kencang. Untuk itu, belajrlah untuk menulis diatas pasir k!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan